Perkenalan

VPN (Virtual Private Network) – merupakan teknologi yang membolehkan keselamatan dan privasi di Internet. Ia digunakan untuk melindungi data daripada penggodam, pengintip dan penceroboh lain. Walau bagaimanapun, ramai pengguna tertanya-tanya: sekiranya saya meninggalkan VPN saya sepanjang masa?

Keselamatan dan privasi

Jawapan kepada soalan ini bergantung kepada apa yang anda gunakan VPN untuk. Jika anda menggunakan VPN untuk keselamatan dan privasi dalam talian, sebaiknya tinggalkannya sepanjang masa. Ini akan melindungi data anda daripada penggodam dan pengintip walaupun anda tidak menggunakan internet.

Pemintasan sekatan geografi

Jika anda menggunakan VPN untuk memintas sekatan geografi, adalah lebih baik untuk mematikannya apabila anda tidak menggunakan Internet. Ini akan menjimatkan kelajuan sambungan anda dan mengelakkan masalah dengan akses ke beberapa laman web.

Permainan dalam talian dan main balik video

Anda juga harus ingat bahawa menggunakan VPN boleh memperlahankan kelajuan sambungan anda dan meningkatkan kependaman. Oleh itu, jika anda bermain permainan dalam talian atau menonton video HD, adalah lebih baik untuk mematikan VPN untuk mengelakkan masalah ketinggalan dan kualiti video.

Kesimpulan

Secara umum, memutuskan sama ada untuk meninggalkan VPN pada semua masa bergantung pada keperluan dan matlamat anda. Jika anda ingin memastikan keselamatan dan privasi di Internet, lebih baik meninggalkan VPN pada setiap masa. Jika anda menggunakan VPN untuk memintas sekatan geografi, maka lebih baik untuk mematikannya apabila anda tidak menggunakan Internet.